MINDFULNESS

Ismét egy divatos idegen szó.

De vajon mit is jelent ez pontosan? Miért nem fordítják le magyarra? Mire jó ez nekem?

HA AZT ÉRZED, HOGY …
… nem tudod magad utolérni róhanó világunkban?
… zakatol az agyad és nem tudsz egy dologra odafigyelni?
… túl sok inger ér és nem tudod őket befogadni, feldolgozni?
… stressz alapú betegségben szenvedsz?
… fizikai fájdalommal éled mindennapjaidat?
… feltételekhez kötöd a boldogságod és mindig másra vágysz, mint ami van?
… érdeklődsz különböző önismereti és meditációs technikák iránt?
akkor jó helyen jársz!

Belégzés: csak a jelen pillanat van. Kilégzés: csodás ez a pillanat.

Thich Nhat Hanh

A mindfulness kifejezést magyarul leginkább tudatos jelenlétként, vagy éber figyelemként fordíthatjuk – de a köztudatban az angol mindfulness kifejezés terjedt el leginkább. Lényege a figyelem jelen pillanatra való összpontosítása anélkül a törekvés nélkül, hogy bármilyen különleges élményt megtapasztaljuk. Egyszerűen gyermeki kíváncsisággal figyeljük a dolgokat, azok állandóan változó mivoltát. Ennek egyik eszköze a meditáció, de átélhetjük mozgás formában és a mindennapi teendőink alatt egyaránt.


Kutatások bizonyítják, hogy az agy rendszeres tréningezése tudatos jelenlét alapú gyakorlatokkal pozitív változásokat indít el az idegrendszerben és a hormontermelésre is hatással is van. A rendszeres éberségmeditáció bizonyítottan jótékony hatással van az immunrendszerre, csökkenti a magas vérnyomást, befolyásolja a stressztűrő képességet, stimulálja az érzelmekkel kapcsolatos agyterületeket, de segítséget nyújthat alvászavarra, figyelemzavarra, függőségek leküzdésében vagy akár a poszttraumás szindróma kezelésében is.

A mindfulnesst bárki gyakorolhatja. Nem kell hozzá lótusz ülés vagy buggyos gyatya se egy világvégi ashram. Semmilyen fizikai feltételnek nem szükséges teljesülnie ahhoz, hogy Te is felfedezhesd. Tegyünk egy próbát!

Tedd le a telefont, tabletet, amin éppen ezt olvasod vagy engedd el az egered. Ha jól esik be is csukhatod a szemed és elkezdheted figyelni a légzésedet. Ezt legjobban az orrjukaknál vagy a hasfal/mellkas mozgásával érzékelhetjük. Ahogy fel – le mozog, folyamatosan áramlik.

Ugye milyen egszerű? A légzés egy állandó jelenség mégis oly könnyű elfelejtkezni róla! Hát szánjunk egy kis időt neki.

Ehhez hasonló gyakorlatokkal, játékokkal és rendszeres meditációval a következőket sajátíthatod el:

  • Jobban kezelheted a stresszes helyzeteket, gyorsabban lehetsz képes tudatos döntéseket hozni.
  • Felismerheted az életedet uraló hátráltató berögződéseket, szokásokat, mintázatokat és megtanulhatsz túllépni rajtuk.
  • Enyhítheted a különböző stressz alapú betegségeket, javulhat az alvásminőséged
  • Megtanulhatod más nézőpontbólm nyitottan szemlélni és ezzel együtt elengedni a nehéz dolgokat, akár csökkenteni a fizikai fájdalom érzését is.
  • Jótékony hatással lehet a koncentrációdra, memóriádra, reflexiós képességedre és a monotóniatűrésedre.
  • Elfogadóbbá válhatsz saját magaddal és a jelen pillanat történéseivel szemben
  • Felfedezheted a mindennapokban rejlő apró örömöket amik fölött eddig elsiklottál
  • Elégedettséggel, hálával és együttérzéssel tekinthetsz életedre

Hogy tudom mindezt elsajátítani?

Mindennek az alapja az elköteleződés és a rendszeres személyes gyakorlás. Ehhez kaphatsz szakmai irányítást és támogatást egy 8 hetes MBSR tanfolymon.

MBSR TANFOLYAM

Mindfulness alapú stresszcsökkentő program